Indlæg

BRØLER nr 1: Strategien udarbejdes bag lukkede døre!

UNDGÅ 5 fatale brølere i strategiarbejdet.

Her gennemgår jeg mit perspektiv på brøler nr. 1 og hvad der skal til for ikke at begå brøleren… 

Strategien udarbejdes bag lukkede døre.

Strategi er ofte et lukket område for alle andre end de øverste topchefer. Jeg kan godt forstå hvorfor det HAR været sådan tidligere. Det har traditionelt været hærførerne, som har lagt planen, når der var krig. Det var dengang, hvor dem der bestemte, også var dem, der var privilegerede fra starten. I har sikkert alle set Game of Thrones, hvor der bliver lagt planer om det runde bord. Nu er det bare sådan, at vi som samfund, har ændret os markant. Vi har bevæget os ind i et nyt århundrede, hvor videnmedarbejderen er det mest værdifulde. I et århundrede, hvor verden bliver mere og mere kompleks, hvor informationen er overvældende og vi sjældent kan rumme alt på én gang. Derfor er der brug for at tænke strategi på en anden måde.

Hvis du som virksomhed, stadig udarbejder strategi for lukkede døre, så har du selvskabte problemer. Du vil højst sandsynligt opleve, at strategien slet ikke LEVER i organisationen i virkeligheden. Eller måske har du ikke opdaget det endnu…. ?

Et andet problem, og måske et endnu større (og ja det er s’.. et problem og ikke bare en udfordring) er, at der højst sandsynligt er vigtige elementer, som ikke tages med i strategien. Dem, som ofte er tætte på kunderne og strategiske partnere, sidder i organisationen. De ved hvad der rør sig – de kender kundernes udfordringer og ønsker. Det bliver bare ikke inkluderet i strategien. Og arbejder virksomheden ikke med kundernes ønsker, vil der så være en virksomhed i fremtiden?

Det skal du gøre fremover

1. Involvering

Skal du sikre virksomhedens konkurrenceevne på den lange bane, så inkluder både kunder, medarbejdere og mellemledere. Det er det nye hotte – det vi kalder for CO-CREATION.  Du skal ikke gøre det, fordi det er det nye hotte. Du skal gøre det, fordi det skaber værdi. Det gavner det faktum, at du har en større chance for at lægge den RIGTIGE plan, men derudover, så har du allerde skabt ejerskab af den nye strategi. Folk i organisation forstår og kan omsætte de fine plancher, fordi de har været med. De forstår, hvad der skal træffes af beslutninger hver dag, for at komme et skridt nærmere visionen. Desto mere involvering, desto mere ejerskab og kompetence.

Vi lever i et  århundrede, hvor der kommer nye generationer på arbejdsmarkedet. Generationer, som motiveres af helt andre ting end de forrige. De vil have formål og passion. I virkeligheden er det ikke kun dem, som gerne vil det. Det er også os andre “gamle”. Jeg vil også inddrages og føle af jeg gør en forskel – er en del af virksomheden – også når det handler om strategi. Det skaber et fællesskab og et følgeskab. Men det skal gøres med oprigtighed. Ikke bare det dér, hvor vi “lades som om”. Det er der alt for meget af allerede.

2. lyt

For at alle har en mulighed for at komme med input, skal du lære at lytte. Mange ledere tror, at de skal have de vise sten, men i virkeligheden, så er der ingen som kan have det – ikke i denne kompekse verden vi lever i. Så brug de kompetencer du allerede har i virksomheden. Alle har et lille brudstykke og med dig ved roret, lægges den rigtige kurs.

Trends omkring strategiarbejdet

Føler vi forskere indenfor fremtidens organisationer f.eks. Frederic Laloux, så spår han at strategiarbejdet går fra at have været toppen, som lagde kursen, til at det bliver en naturlig del af medarbejdernes kollektive intelligens.

Det hepper jeg på, for det giver så meget MENING.

 

God fornøjelse med punkt 1 i “undgå 5 fatale brølere”. 

 

Om forfatteren

Mie har mere end 10 års erfaring fra strategiimplementering. Gennem en stærk strategisk forståelse og en evne til at eksekvere, har Mie omsat strategi til handling både i mindre og store virksomheder via foredrag, undervisning, ledelse og selvledelse, herunder Hotel d’Angleterre og København Lufthavne A/S. Mie brænder for at udvikle virksomhederne, så de bevarer deres konkurrenceevne – ved at holde fokus på strategi, ledelse og kultur.

Mie har en M.Sc i strategisk ledelse samt en BA (hons.) i Int. Business. Begge fra skoler i Frankrig. Derudover, har hun en Master Practioner i NLP samt en række kurser – primært indenfor strategi, ledelse, kommunikation og facilitering

 

 

Kommentarer lukket til BRØLER nr 1: Strategien udarbejdes bag lukkede døre!