Indlæg

BRØLER nr 5: De forkerte mennesker i de forkerte stole

UNDGÅ 5 fatale brølere i strategiarbejdet.

Her gennemgår jeg mit perspektiv på brøler nr. 5 og hvad der skal til for ikke at begå brøleren… 

De forkerte mennesker i de forkerte stole

Vi ved alle sammen hvad der skal til for at en leder er en god leder. De handler om respekt, tillid, åbenhed, tydelig forventningsafstemning, inddragelse etc. Jeg tror, at du ved hvad jeg taler om. Du har sikkert selv prøvet både at have en dygtig leder og en knap så dygtig leder. Men hvad betyder det egentlig?

For det første betyder det noget for det enkelte menneske, som ledes af en dårlig leder  (ja lad os bare kalde en spade for en spade). Det kan være fatalt for trivslen hos det enkelte menneske, fordi det kan føles personligt. Det betyder noget for netop dén medarbejder. Man kan føle sig forkert eller utilstrækkelig. Man kan også føle sig udenfor eller ikke accepteret. Disse følelser går ud over selvværet hos den enkelte. Denne person tager højst sandsynligt følelserne med hjem til familien. Det påvirker alle. Tænk på de 30.000 mennesker som er sygemeldt med stress hverdag… hvor mange mon er hjemme pga. dårlig ledelse?

Jeg kan huske en chef som engang sagde til mig: “du skal lære at skelne mellem “need to know” og “nice to know”. Ud fra hendes perspektiv, blandende jeg mig i en masse. Det som hun ikke havde forstået var, at jeg er en person, som har brug for at se helheder, at jeg trives når jeg bliver inddraget og føler at jeg bedre kan gøre en forskel, når jeg kan se sammenhængen. Denne kommentar har siden påvirket min adfærd, for jeg vil jo helst ikke “blande” mig. Det har betydet, at jeg har været mere tilbageholden end tidligere, hvilket jeg selv synes er ærgerligt.

En leder skal kunne sætte sig ind i hvad der motiverer den enkelte medarbejder. For ledelse handler netop om at lede, at gå foran og få det bedste ud af medarbejderne. En kommentar som ovenstående, fik ikke det bedste frem i mig. Og det går ud over ens performance og dermed bundlinjen i virksomheden. Derfor er en leders ansvar meget større end som så.

Og når så jeg først har nævnt performance, så er det jo derfor vi arbejder. For at skabe resultater. De virksomheder som tjener penge kan sagtens have middelmådige ledere ansat. Ledere som har et højt fagligt niveau indenfor for noget andet end ledelse, men som absolut ikke kan lede. Tænk på potentialet som går tabt. Hvorfor er det at ledere højere oppe i systemet accepterer middelmådighed, når de samtlig italesætter virksomheden med ord som “excellence” og “world class team”. Jeg forstår det simpelthen ikke. Jeg vil tro at det handler om konfliktskyhed – eller måske vil man sige “hvorfor lave om på noget som virker”? Hvem siger at det virker? Nå ja, den årlige medarbejderengagement undersøgelse. Som i virkeligheden bare er et skalkeskjul, for hvor mange svare ikke 4/5 eller 5/5 for ikke at skabe problemer?

Så hvad betyde det så når man har de rette mennesker i de rette stole? Man kan nok acceptere en leder som ikke er dygtig, fordi effekterne måske ikke er så tydelige, men ville man acceptere en kommunikationsmedabejder i en controllerstilling? Det tror jeg næppe! Måske hvis personen virkelig er motiveret, for ja, man kan sagtens lære hen ad vejen, men det kræver en indsats – lige som det gør at lede andre.

Erfaring siger ikke altid så meget. Noget som fortæller meget mere, er ens interesser og passion. Så skal du ansætte en ny medarbejder, så spørg ind til det også. Man kan godt have tyve års erfaring og ikke kunne faget.

Tænk på hvad der kan skabes når alle er placeret rigtigt. Trivsel og arbejdsglæde – måske ord som er blevet misbrugt under tiden, som en floskel, men det vil virkelig skave arbejdsglæde og dermed mindre sygdom og bedre resultatet både for virksomheden og for samfundet.

God fornøjelse med punkt 5 i “undgå 5 fatale brølere”. 

 

Om forfatteren

Mie har mere end 10 års erfaring fra strategiimplementering. Gennem en stærk strategisk forståelse og en evne til at eksekvere, har Mie omsat strategi til handling både i mindre og store virksomheder via foredrag, undervisning, ledelse og selvledelse, herunder Hotel d’Angleterre og København Lufthavne A/S. Mie brænder for at udvikle virksomhederne, så de bevarer deres konkurrenceevne – ved at holde fokus på strategi, ledelse og kultur.

Mie har en M.Sc i strategisk ledelse samt en BA (hons.) i Int. Business. Begge fra skoler i Frankrig. Derudover, har hun en Master Practioner i NLP samt en række kurser – primært indenfor strategi, ledelse, kommunikation og facilitering

 

Kommentarer lukket til BRØLER nr 5: De forkerte mennesker i de forkerte stole