Indlæg

BRØLER nr 4: Ingen opfølgning!

UNDGÅ 5 fatale brølere i strategiarbejdet.

Her gennemgår jeg mit perspektiv på brøler nr. 4 og hvad der skal til for ikke at begå brøleren… 

Der er ingen opfølgning på strategien

Vi kender det allesammen. Det vi har fokus på bliver gjort! Sådan er det bare. Det er svært at jonglere i øst og vest – boldnere bliver helt sikkert tabt på gulvet, hvis du forsøger. Det samme gælder, hvis du har initiativer som stikker i alle retninger. For at initiativerne er strategiske, så skal de gøre en forskel for virksomhedens konkurrenceevne. Dvs. at der vil være en målbar effekt, både hvis initiativet gennemføres og hvis det IKKE gennemføre – ellers er det ikke strategisk. Alle projekter skal ikke være strategiske. Der kan sagtens være en masse andre vigtige projekter i gang, men skal man prioritere som virksomhed (som man jo SKAL, da strategi handler om valg og fravalg), så er de strategiske projekter vigtigst.

Hvis du som virksomhed har brugt en masse kræfter på at definere strategiske projekter, så er det fordi værdien af initiativerne er vigtige for virksomheden på den lange bane. Uden disse projekter, er det ikke sikkert, at virksomheden vil have en konkurrencefordel i fremtiden.

Bliver initiativerne sat i gang, og derefter “glemt”, jamen så er der en stor sandsynlighed for at de ikke bliver implementeret eller ført ud i livet.

Det skal du gøre fremover

1. Opfølgning

Sørg for at følge op på initiativerne. Det kan være i form af en styregruppe, en rapport via strategiafdelingen (hvis sådan én findes) eller direkte til ledelsen. Hvor ofte der følges op afhænger af hvor meget der sker i projektet og måske hvor vigtigt det er for virksomheden. Jeg vil forslå, at der minimum følges op én gang i kvartalet, men anbefale at der følges op hver måned. Hvis man som virksomhed ikke mener at opfølgning er vigtigt, så er projektet ikke vigtigt nok. Måske er der endda gået “drift” i den, og projektet er blevet tilsidesat til fordel for kortsigtede opgaver. Det er en anden, men også meget vigtig snak at have – det skriver jeg om en anden dag.

“Ude at syne ude af sind” – det gælder også her.

2. Justering

Nu er det jo sådan at verden ændrer sig hele tiden. Det betyder også, at strategien skal tilpasses eller justeres og det er ok. Man kan godt have troet at noget gav god mening, og når så man begynder at dykke ned i detaljerne, så skaber det ikke den værdi, man først have antaget. Strategi skal tilpasses ligesom verden ændrer sig. Ellers giver det ingen mening. Drop projektet og behold dem, som giver værdi, men sørg for at føle op og juster undervejs.

Den menneskelige faktor 

Iøvrigt, så er det svært at holde motivationen og blive ved ved at arbejde på et projekt, hvis der ingen interesse er for det i virksomheden. Skal vi som mennesker prioritere, så så gør vi det bl.a. ud fra det som er vigtigst her og nu. Spørger ledelsen hele tiden til driften og ikke til de strategiske projekter – hvad ville du så vælge at arbejde på først?

 

God fornøjelse med punkt 4 i “undgå 5 fatale brølere”. 

 

Om forfatteren

Mie har mere end 10 års erfaring fra strategiimplementering. Gennem en stærk strategisk forståelse og en evne til at eksekvere, har Mie omsat strategi til handling både i mindre og store virksomheder via foredrag, undervisning, ledelse og selvledelse, herunder Hotel d’Angleterre og København Lufthavne A/S. Mie brænder for at udvikle virksomhederne, så de bevarer deres konkurrenceevne – ved at holde fokus på strategi, ledelse og kultur.

Mie har en M.Sc i strategisk ledelse samt en BA (hons.) i Int. Business. Begge fra skoler i Frankrig. Derudover, har hun en Master Practioner i NLP samt en række kurser – primært indenfor strategi, ledelse, kommunikation og facilitering

 

 

Kommentarer lukket til BRØLER nr 4: Ingen opfølgning!